WAT DOET DE NVG?


De NVG is de ondernemersorganisatie voor de golfaccommodaties in Nederland en vertegenwoordigt ruim 75% van de volwaardige golfbanen in Nederland. De NVG behartigt de belangen van haar leden, draagt zorg voor kennisuitwisseling en – ontwikkeling en maakt zich sterk voor de ontwikkeling van golf in Nederland.


Op basis van actuele trends en ontwikkelingen en de visie van de Nederlandse Vereniging van Golfaccommodaties daarop, worden onderstaand ambities en uitdagingen voor golfaccommodaties en in het verlengde daarvan de NVG gedefinieerd.

Rol en toegevoegde waarde NVG op ontwikkelingen

De NVG (1) behartigt de belangen van haar leden, (2) ondersteunt deze ondernemers in hun bedrijfsvoering, (3) faciliteert kennisontwikkeling en kennisdeling en (4) werkt (samen) aan het imago van de golfbranche en –sport in Nederland.

De NVG is het (vrijwillige) collectief van de golfbanen in Nederland. In 2015 hebben de leden van de NVG zich uitgesproken over het belang van het bestaan van de NVG. Leden hebben gekozen voor het collectiviteitsmodel: samen sterk staan. Als belangrijkste focuspunten kwam naar voren dat het collectief zich ten eerste moet richten op de belangenbehartiging van de leden gevolgd door kennisuitwisseling. Voorwaarde is een sociaal coherent netwerk van leden.

Door een sterke bottom-up en regionale aansluiting met de 130 leden is het netwerk van de NVG sterk in het delen van kennis en kunde, trends, kansen. Hierdoor kan de NVG de branche in beweging krijgen.

Betrokkenheid

De leden zijn sterk betrokken bij de NVG

  • 6 regio-overleggen met 3 overleggen per jaar per regio
  • Nationaal Golf Congres met ca 450 bezoekers
  • 6 werkgroepen en commissies (leden NVG en derden)
  • Goed gelezen nieuwsbrief (4.500 adressen)
  • Actief bestuur en kantoor

Kernwaarden

Kernwaarde van de NVG: collectieve belang dienen en kennisuitwisseling faciliteren. De branche in staat te stellen meer structurele omzet te genereren. Aantal acties hiervoor:

  • Onderzoek doen naar motieven (nieuwe) spelers.
  • Lekken stoppen van emmer met nieuwe golfers door golfbanen hiermee te helpen.
  • Leden betrekken, kennis kunde delen, activeren.
  • Strijdplan opzetten om de nieuwe golfer wél vast te houden.
  • De digitalisering van de distributie van starttijden biedt kansen en bedreigingen voor de leden van de NVG. De NVG heeft hier een groot belang te behartigen. Enerzijds om de toegang tot starttijden te vereenvoudigen en anderzijds om een potentieel gevaar van afhankelijkheid van een derde partij te ondervangen.