Besparen op zakelijke afvalkosten in 8 stappen



Besparen op afvalkosten: dit zijn de tips!

 

Hoe groot of klein je bedrijf ook is. Of je nu net bent begonnen of al heel lang bezig bent. Elk bedrijf wil onderaan de streep zo veel mogelijk winst overhouden. Besparen op de verschillende kostenposten lijkt dan een goede oplossing. Maar heb jij ooit al eens nagedacht over besparen op afvalkosten? En hoe doe je dat eigenlijk?

1. Startpunt en doelstelling
Pas op het moment dat je weet wat voor afval en hoeveel afval je bedrijf produceert kun je er een juiste doelstelling aan koppelen. Welke soorten afvalstromen komen er voor? Op welke manier wordt dit weggegooid (wel of niet gescheiden?) en hoe wordt dit ingezameld? Het in kaart brengen van je afval is de eerste stap naar een besparing.

2. Afval voorkomen
Een beetje voor de hand liggend, maar hoe minder afval je bedrijf produceert hoe minder hoog de kosten zijn. Logisch toch? Een ander belangrijk punt bij het voorkomen van afval is de bewustwording bij jezelf en je gasten. Bespreek eens met elkaar wat jullie kunnen doen om afval te voorkomen.

3. Hergebruiken
Het hergebruiken van spullen is helemaal hip en daarnaast een goede manier om op zakelijke afvalkosten te besparen. Bedrijven zien vaak in een verhuizing, verbouwing of uitbreiding een aanleiding om veel meubelen te vervangen voor allemaal nieuwe spullen. De complete inrichting wordt weggegooid wat de nodige kosten met zich meebrengt. Ga eens na welke spullen je kunt hergebruiken: dat is stiekem meer dan je denkt.

4. Afval gescheiden weggooien
We scheiden afval omdat er uit bepaalde stromen afval nieuwe materialen gemaakt kunnen worden. Het overige gedeelte van het afval (restafval) wordt verbrand. Door het scheiden van afval houden we de stroom restafval beperkt. De inzameling van restafval kan een grote kostenpost zijn. Maar daar is wat aan te doen. Een zeer effectieve manier om te besparen op zakelijke afvalkosten is het scheiden van afval.

5. Inzameling optimaliseren
Wellicht zouden jouw gasten hun afval beter scheiden indien zij hiervoor de mogelijkheid hebben. Het is dus belangrijk om eens na te gaan welke mogelijkheden er bij jou op locatie zijn om afval te scheiden. Wat wordt er momenteel gedaan om afval scheiden onder uw gasten te stimuleren?

6. Faciliteren van rolcontainers
Verzamel afval in verschillende rolcontainers. Vaak wordt er geredeneerd vanuit het idee dat het huren van zo min mogelijk rolcontainers de kosten vermindert. Dit is echter niet het geval. Hoe beter je in staat bent het afval bij de bron te scheiden, des te meer geld je bespaart. Door de verschillende rolcontainers creëer je automatisch meerdere afvalstromen en sommige afvalstromen hebben een gunstiger tarief.

7. Maak gebruik van collectief voordeel
Wanneer je bent aangesloten bij een collectief zoals NVG Inkoop is besparen op je zakelijke afvalkosten nog makkelijker. U kunt dan namelijk gebruik maken van gunstige inkoopcondities op afvalinzameling via Van Happen Containers.

8. Volhouden
Het aan de regels houden en volhouden is misschien wel de meest belangrijke stap van allemaal. Wanneer afval niet op een correcte manier gescheiden wordt aangeleverd bij de inzamelaar, en er dus ander afval bij zit dan afgesproken, worden er extra kosten doorberekend. Het laten afvoeren van afvalstoffen kost bedrijven jaarlijks flink wat geld. Maar vergeet niet dat er heel wat afvalstoffen kunnen worden hergebruikt mits goed gescheiden. Besparen op zakelijke afval kosten is dus zeker mogelijk.

 

Meer weten?
Neem voor vragen of advies op maat contact met NVG Inkoop op via 0318-421655.